З 1 травня 2019 року набирає чинності новий Закон «Про житлово-комунальні послуги». Зміниться система взаємовідносин мільйонів мешканців багатоквартирних будинків та постачальників різних житлово-комунальних послуг. Повинні запрацювати нові схеми управління будинками, сумісною власністю. Постачальники послуг зможуть вводити абонплату, застосовувати до боржників штрафні санкції.
Експерт у сфері житлово-комунальних послуг Андрій Нікончук розповів про нововведення.
- З 1 травня суттєво змінюються взаємовідносини між споживачами та операторами послуг з опалення, гарячого та холодного водопостачання і каналізації. Причому тут вступають в силу відразу два закони — про житлово-комунальні послуги і про комерційний облік теплової енергії та водопостачання. Вони один одного синхронізують і доповнюють. Але основним все ж є Закон «Про житлово-комунальні послуги», який дає можливість мешканцям скористатися новими моделями побудови взаємин. Щоб розібратися в них, важливо зрозуміти головне — закон дає можливість і новий додатковий інструмент, що дозволяє поліпшити життя. А зробити це можна, вибравши управителя, який стане професійним посередником у вирішенні проблем, що виникають у людей у житлово-комунальній сфері. Але за це йому потрібно платити. Перед людьми стоїть вибір: або вирішувати всі питання самим, або довірити це фахівцеві, який буде отримувати за це зарплату.
Тепер житлова послуга — це те, що раніше називалося «утримання будинків та прибудинкової території», а зараз — «послуги з управління». На ці послуги владою не встановлюються жорсткі тарифи, і їх вартість є предметом домовленості між споживачами, тобто мешканцями та виконавцями послуг. Це витрати на освітлення місць загального користування, поточний ремонт обладнання, внутрішніх комунікацій, труб, на прибирання під'їздів та території, на збиття бурульок і на посередництво між мешканцями та операторами послуг.
Популярні зараз
Рада підтримала автоматизований арешт депозитів боржників
Раніше Бундесверу: Україна отримала німецькі армійські машини Caracal
Згідно з перехідними положеннями нового закону, функції з прибирання та утримання прибудинкової території буде виконувати той же самий жек, який був до цього. Однак впливати на обсяг і якість цих робіт люди практично не зможуть.
З одного боку, жеку постійно буде не вистачати коштів, його співробітники через низьку зарплату стануть звільнятися, якість послуг тільки почне падати. З іншого боку, щоб вирішити цю проблему, людям доведеться об'єднуватися.
З 1 травня оператори комунальних послуг будуть подавати опалення і воду тільки до вузла комерційного обліку, тобто до загальнобудинкового лічильника. А вже як і в яких обсягах вода і тепло потрапить до квартири - це проблема мешканців. Питання хто і як буде обслуговувати внутрішні мережі та комунікації буде покладено на «колективний розум» під назвою «товариство власників». Безумовно, це призведе до того, що, починаючи з 2 травня, порив, який відбудеться у внутрішньобудинкових мережах між вузлом комерційного обліку та квартирою нікому буде ліквідувати. На першому етапі від жеків формально ще можна буде вимагати виконання якихось внутрішніх робіт, так як ці послуги ще прописані у старих договорах і їх вартість закладена у квартплату. Але домогтися від жеку швидкого і якісного вирішення проблем не вийде. Вони знайдуть сотні причин, в першу чергу фінансових, чому не можуть цього зробити. Чи будуть наполягати на підвищення квартплати, а для цього потрібно проведення загальних зборів мешканців.
В результаті соціальна напруга зростатиме, дірки в трубах лататимуть все рідше і гірше, якість життя в будинку буде падати. І ось ці всі проблеми повинні привести до того, що рівень невдоволення жеком спонукає власників житла в багатоквартирному будинку таки об'єднатися і створити ОСББ, або вибрати управителя.
Згідно з новим законом, постачальникам комунальних послуг дозволять відключати споживачів за борги. При цьому людей зобов'яжуть впускати в своє житло працівників комунальних служб для перевірки показників лічильників і справності обладнання.
На початку березня комунальне підприємство “Київтеплоенерго” повідомило про плани підвищити тарифи на опалення і гарячу воду з 1 травня 2019 року на 20%.