Today.ua

Зеленський йде стопами Януковича, набираючи кредитів під будівництво доріг, - Омелян

Володимир Зеленський та його владна команда запланували на майбутній рік вкласти 150 мільярдів гривень у будівництво доріг. Це – рекордне фінансування цієї галузі. Однак більшість цих коштів має бути запозичена. На такий факт звернув увагу колишній міністр інфраструктури України Володимир Омелян.

Проект бюджету 2021 щойно був поданий до парламенту, а Володимир Омелян вже встиг його ретельно дослідити, особливо в його "улюбленій" частині – інфраструктурній. Отже, на що звернув увагу екс-очільник мінінфрастуктури. На розвиток летовищ і будівництво нових морських портів у бюджеті наступного року не закладено жодної копійки.

"І слава богу, бо це одразу було маячнею", - робить ремарку Омелян.

"Вперше в проекті бюджеті закладено близько 4 млрд грн для Укрзалізниці (100 вагонів і електрифікація двох ділянок) - це дуже добре!" – мусить визнати колишній куратор цієї компанії.

При цьому він відразу зауважує, що цьогоріч уперше зовсім не оновлювався рухомий склад УЗ, що, звісно, дуже кепсько.

Далі він переходить до видатків на дороги і докладно зупиняється на цьому пункті. Отже, наступного року уряд планує витратити близько 150 мільярдів на фінансування доріг. І це – рекордна сума, яка, на перший погляд, не може не тішити. Але, як зауважує затятий критик бюджету, більше половини цих грошей планують позичити, тобто фактично взяти у вигляді кредитів у комерційних банках під державні гарантії.

"Те саме робив Янукович, коли набрався кредитів на Євро 2012 під будівництво доріг і в результаті обсяг боргів став більшим за надходження. Галузь вмерла", - пише Омелян.

Через великі запозичення Дорожньому Фонду доведеться витратити колосальну суму на обслуговування боргу. Так, у поточному, 2020, році із цього Фонду на погашення боргів було витрачено 5,6 мільярда гривень. А наступного року Дорожній фонд вже муситиме погасити 13,5 мільярдів.  Це вже – велетенська сума, якої не було за останні п'ять років. І це притому, що цьогоріч Дорожній Фонд візьме лише 20-мілярдну позичку.

А от на наступний рік передбачено позичити на дорожні потреби вже аж 70 мільярдів. Отож, у 2022 доведеться віддавати велетенську суму.

"З 2022 Дорожній Фонд можна буде ліквідовувати, бо всі його надходження підуть на виплату боргів. І що далі? В цьому році, дай Бог, відремонтуємо 1,5% дорожньої мережі, в 2021 - 2%, а далі - знову все, приїхали?!", - запитує колишній міністр.

Звісно ж, на позичках жити будь-кому сутужно. Добре, якби на все були власні зароблені гроші, і всім їх вистачало. Та, на жаль, поки реалії не такі. А дороги робити все одно треба, адже без них і логістика – не логістика, і держава – не держава. Якісні дороги нам потрібні і для внутрішнього користування, і для того, щоб стати надійним транспортним коридором із заходу на схід та навпаки, на що Україна приречена в силу свого геополітичного розташування. А для цього, насамперед, потрібні три складові: якісні шляхи сполучення, мир і дотримання законності на всій території. Над цим, власне, й намагається працювати теперішня влада. Так – не завжди успішно, із багатьма проколами, і не завжди професійно. Команді Зеленського бракує професіоналів – це очевидно. Навіть професійної критики. От Володимир Омелян і долучився зі своєю – і це вже неабиякий позитив.

Нагадаємо, Омелян також розкритикував боротьбу президента Зеленського із  перевантаженими фурами. Він припускає, що президент оголосив війну перевантаженим фурам через те, що сам хоче бути "в долі" від хабарів, які платять водії перевантаженого транспорту.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ