Українці скаржаться на збільшення сумнівної заборгованості в платіжках і бояться відключення газу. При цьому облгази виставляють споживачам завищені рахунки, незважаючи на те, що НКРЕКУ їх уже неодноразово штрафувала за це.
У Головному територіальному управлінні юстиції Києва пояснили, як не платити зайвого.
Причини завищення платежів за газ:
- облгази включають в тариф по газопостачанню доплати, які нараховуються постачальниками;
- платіжки можуть збільшуватись через те, що облгази розраховують обсяг використаного газу із застосуванням завищених норм його споживання.
Крім маніпуляцій з тарифною сіткою, можуть незаконно дописуватись такі види доплат:
- доплата у зв'язку зі збільшенням норми споживання на людину (виникає заборгованість за минулий час, яку вимагають погасити);
- внесення в тариф витрат постачальника через розширення газу при високих температурах і скорочення його обсягу при низьких;
- збільшення тарифу за рахунок включення в нього витрат постачальника на модернізацію газотранспортних систем і устаткування.
Юристи рекомендують ретельно перевіряти квитанції і переконуватися у відсутності незаконних нарахувань. Якщо ж такі є, українці мають право вимагати перерахунку розміру заборгованості.
Якщо в платіжках з'явилися незаконні донарахування (ці пункти стосуються всієї комуналки), слід робити наступне:
- Написати скаргу на компанію, яка взяла на себе зобов'язання надавати послуги. Її можна подати в районну адміністрацію, яка уповноважена впливати на ситуацію. Консультацію про те, як грамотно скласти документ, можна отримати в центрах правової допомоги, які знаходяться в кожному обласному центрі.
- Об'єднатися з сусідами і скласти колективне звернення. Якщо у вас з'являються такі проблеми, як, наприклад, холодна вода в крані замість гарячої, за яку вас змушують платити, імовірно, у сусідів та ж проблема. В цьому випадку потрібно скласти колективний громадянський акт, який слід оформити у двох примірниках і віднести в ЖЕК і в райадміністрацію. Щоб прискорити процес, рекомендується складати кілька таких заяв.
- Звернутися безпосередньо в Антимонопольний комітет (АМКУ) зі скаргою на підприємство, яке надає послуги. Деякі з них приватні. А такі, як "Київводоканал", "Київенерго", "Укртрансгаз" - ще й монополісти, відзначають в управлінні юстиції. Відповідно, їх роботу контролює АМКУ.
- Оскаржити неправильно нараховану плату в суді. Позов допоможуть оформити юристи тих самих центрів правової допомоги. Також законодавство передбачає, що люди, які відносяться до пільгових категорій, можуть отримати безкоштовний правовий супровід в суді, зокрема, адвоката. Маються на увазі інваліди, пенсіонери, учасники АТО, члени їхніх сімей та переселенці.
Раніше повідомлялось, що ЖЕКи вписують у платіжки необгрунтовано завищені цифри, через що українці суттєво переплачують за комунальні послуги.