Senior Frontend Engineer Денис Сидоров вважає, що яким би крутим не був продукт, найголовніше команда. Важливо вміти її створити, делегувати завдання, адаптуватися до змін та мотивувати протягом усього процесу. Це потребує не лише глибоких технічних знань, а й навичок лідерства.
Поговорили з Денисом Сидоровим про його досвід управління командою, принципи створення комфортного робочого середовища та про те, як досягати високих стандартів якості у розробці.
Денис Сидоров — досвідчений розробник у Retriever та лідер команди, що спеціалізується на створенні високоякісного програмного забезпечення з використанням React, TypeScript, Node рішень. За свою кар'єру він успішно керував командою розробників, координував їхню роботу для своєчасного виконання завдань і надання надійних рішень.
— Розкажіть трохи про свою кар'єру? Як ви розпочинали свій шлях, над якими проєктами працювали?
— Після університету я почав із фріланс-проектів, де здобув перший практичний досвід. Потім працював у компаніях, що створюють онлайн-платформи, поступово переходячи до складніших завдань. У 2016 році займався розробкою високонавантажених інтерфейсів у компанії з продажу автозапчастин.
Пізніше в RelationDesk брав участь у створенні інструментів для управління соцмережами, займаючись архітектурою, оптимізацією API та аналітичними системами. У 2021 році стартап придбала скандинавська компанія Retriever, де я продовжую працювати над масштабними та адаптивними додатками.
— Як ви підходите для вибору технологій для нових проєктів?
— Мій підхід до розробки будується на ретельному аналізі цілей проєкту та ключових бізнес-вимог. Я починаю з визначення завдань, які має вирішувати проект, та вивчення вимог до функціоналу, продуктивності та масштабованості. Важливо також враховувати, наскільки вибрані технології відповідають навичкам команди та наскільки легко їх можна інтегрувати у процес роботи.
Не менш значущим фактором є довговічність і підтримка технологій: я віддаю перевагу тим інструментам, які активно розвиваються і мають сильну спільноту. Наприклад, в одному з недавніх проектів я зупинився на TypeScript і React для фронтенду, оскільки вони відрізняються стабільністю, розвиненою екосистемою та зручністю у розробці.
— Як ви будуєте взаємини всередині команди та допомагаєте менш досвідченим колегам?
— Насамперед я намагаюся створити довірчі стосунки між усіма учасниками команди. І це починається з відкритого та чесного спілкування. Важливо, щоб кожен міг вільно ділитися своїми ідеями та обговорювати труднощі без страху критики.
Для менш досвідчених колег я приділяю увагу менторству, проводячи код-рев'ю, пояснюючи складні концепції на зрозумілих прикладах та організуючи парне програмування. Також я завжди готовий підтримати команду, залишаючись доступним для питань та ділячись своїм досвідом, щоб сприяти професійному зростанню кожного учасника.
— Що для вас є пріоритетом у керуванні командою розробників?
— Мій головний пріоритет в управлінні командою розробників — створення колективу, який працює ефективно, мотивовано та здатний до самоорганізації. Для цього я намагаюся забезпечити повне розуміння цілей та завдань, щоб кожен співробітник бачив, як його внесок впливає на загальний успіх.
Я приділяю особливу увагу підтримці високої якості роботи, запроваджуючи стандарти кодування та тестування, які гарантують надійність системи. Одночасно з цим я активно сприяю професійному розвитку команди, надаючи можливості для навчання та нових викликів.
При цьому я вважаю вкрай важливим знаходити баланс між високою продуктивністю та здоровою, комфортною робочою атмосферою, щоб команда могла зберігати енергію та працювати з максимальною віддачею.
— Як ви мотивуєте команду на досягнення найвищих стандартів якості?
— Найкращий спосіб мотивації — власний приклад. Можна скільки завгодно говорити команді, що вони повинні старанно працювати, але якщо вони бачать, що старші співробітники нехтують своїми обов'язками, це нічого не дасть. Тому, перш за все, я показую важливість досягнення високих стандартів якості через власну роботу, чи то написання тестів, чи участь у рефакторингу.
Також я впроваджую автоматичні перевірки якості коду (linting, тести), щоб полегшити дотримання стандартів. Наприклад, після впровадження CI/CD системи команда стала частіше писати тести та рідше повертатися до багів, що помітно підвищило загальну якість.
— Чи можете ви поділитися успішним прикладом впровадження змін в архітектурі чи кодовій базі команди?
— В одному з проектів я ініціював перехід від Redux до MobX для керування станом програми. Ми зіткнулися з тим, що використання Redux стало надмірно складним і збільшувало час розробки для нашої відносно невеликої програми. Щоб вирішити цю проблему, я провів аналіз потреб проекту і запропонував MobX як найкраще рішення. Я пояснив його переваги команді, організував демонстрацію та навчив колег основним принципам роботи з цією бібліотекою.
В результаті ми значно скоротили обсяг коду, прискорили процес розробки нових функцій та спростили підтримку програми. Команда швидко адаптувалася до змін і залишилася задоволеною, що дозволило нам успішно завершити проект у більш короткі терміни.
— Якими навичками ви пишаєтеся найбільше і як вони допомогли вам у професійній діяльності?
— Я пишаюся своєю здатністю до глибокого аналізу та уваги до деталей. Це завжди допомагає мені передбачати можливі проблеми в коді або архітектурі ще до їхньої появи. Наприклад, в одному з проектів ми зіткнулися з оптимізації API-запитів. Завдяки детальному підходу мені вдалося скоротити час завантаження сторінок майже на 30%, що помітно покращило досвід користувача.
Ще я пишаюся своєю здатністю вчитися новому. Технології швидко змінюються, і я постійно адаптуюсь. Чи це вивчення TypeScript чи інтеграція нових бібліотек — я завжди сприймаю це як виклик, а не як труднощі.
— Чи вважаєте ви, що співробітникам варто підтримувати баланс між роботою та особистим життям? І як його підтримуєте ви?
— Безумовно, я вважаю, що баланс між роботою та особистим життям необхідний для якісної роботи та загального благополуччя. Тільки співробітник, що відпочив і емоційно врівноважений, може проявляти креативність, бути продуктивним і ефективно вирішувати завдання. Перевантаження, навпаки, призводять до вигорання та знижують результативність. Хоча буває, що молоді фахівці працюють до виснаження, але тут уже завдання менеджменту цього не допускати.
На власному досвіді я зрозумів, наскільки важливо підтримувати цей баланс. На початку кар'єри я часто працював без перерв, забуваючи навіть про обід, але згодом усвідомив, що не кількість годин, проведених за комп'ютером, а їхня продуктивність визначає успіх. Зараз я строго розмежовую робочий та особистий час. Ранок починаю з прогулянки чи заняття спортом — це допомагає зарядитись енергією на весь день. Вечорами я відключаюсь від робочих питань і проводжу час із сім'єю: ми гуляємо, читаємо чи граємо. Такий підхід допомагає не лише зміцнювати відносини з близькими, а й відновлювати сили, що робить мене більш зосередженим та ефективним у роботі.
— Що для вас найважливіше у роботі та як ви визначаєте успіх?
— Для мене найважливіше — бачити, що моя робота має реальне значення. Коли я розумію, що проєкт, над яким працюю, допомагає користувачам, вирішує їхні проблеми чи спрощує життя, це надихає.
Успіх для мене — це не лише добрі технічні результати, а й процес. Це коли команда працює злагоджено, рішення ухвалюються свідомо, а продукт розвивається якісно. Якщо наприкінці проєкту всі можуть сказати: «Ми справді зробили щось гідне», — це успіх.
- Глава розвідки ФРН пояснив, чому Європу не влаштовує швидке завершення війни в Україні
- Аномальна погода у березні: в Україні після різкого потепління очікується похолодання
- Уряд визначив коло побутових споживачів, для яких зростуть тарифи на електроенергію з 1 травня
- Половина людства походить від давньої Ямної культури на території України, - WSJ
Ще важливе особисте зростання. Я почуваюся успішним, коли знаю, що я став кращим як фахівець, навчився чогось нового чи вирішив складне завдання.
.